Dugnad i hagen - November



I dag har både jeg og jeg hatt dugnad i hagen! Alle de vanlige stiller til dyst!

Kjøkkenhagen skal tømmes og jeg må si jeg er litt trist over all maten oppi der jeg ikke har rukket å spise før frosten kom.
En av ulempene med menyer levert på døren ala Godt levert og Adams matkasse er at man ikke rekker å spise opp det som vokser i egen hage.
Note to next year er altså da å ha disse utenfor høstesesongen i hagen som jo ikke er såå lang.

Jeg kan også skylde litt på at jeg har forsøkt å først dyrke en ting også dyrke noe nytt på samme plass rett etterpå. Vel så lang er nok ikke sesongen her på gården. Litt for kaldt område kanskje. Kjøre mer grønngjødsel i stede tror jeg.

Jeg har tømt 80% av det som skal ut. Ut med solsikker, kongelys, zinnia, salat, georginer, erter, sukkererter, klatrebønner (French beans), Bondebønner, Mais, Rabarbra, 4 millioner forglemmeiei, Camomille, tomatplanter og Valmuer.
Alt dette er altså døde planter tatt av frosten.

Det som har fått stå igjen er følgende: Gulrøtter, rødbeter, pastinakk, rød grønnkål, Purre, Kålrot, Gyldenlakk/Wallflowers sådd i mai,  Ruccola, flatbladet persille noen selvsådde småstemor, lavendel og 4 større områder med grønngjødsel.

Det kommer en erfaringer fra kjøkkenhagen 2015 post i løpet av måneden, men jeg kan allerede nå røpe at det blir mer frukt og blomster neste sommer. Ja også røtter. Jeg elsker røtter (veeeeldig lei av salat).

Her er noen bilder fra hagen i dag.



Rosenypene gjør seg klare til julekranslaging!

Dette er vel litt vel tidlig vesle Viburnum? Du skal jo blomstre i mars, ikke nå!

Den siste rose!

En rufsete Helenium.

Beroligende Camomille-te har jeg høstet hele sommeren lang. Nå står bare denne damen igjen!

Det skal angivelig ha vært et dårlig erteblomstår i England. Jeg har ikke slitt med det her hjemme. Lass på lass med erteblomster har jeg høstet i år!

Kommentarer

hagen vår sa…
Hei! Kjenner meg godt igjen. Vi tømmer og tømmer, og bærer inn det som skal inn. Blomster helt på tampen er jammen vakre. Anne
Villrose sa…
Hi-hi! Alle de vanlige her og. Tømt varmkomposten i dag etter jobb til og med! Mye annen tømming og rydding igjen... Litt hver dag, så blir det bra :)