Årets første sådd og kort om årets planer




Endelig var dagen kommet. Jeg brukte mitt gamle triks. Neida jeg skal ikke gjøre det. Bare forberede slik at det blir klart så jeg kan gjøre det i påsken!
Bare sope plantebordet, hive noen døde planter og kanskje vanne noen stiklinger. Ikke mer enn det. Finne frem jord, potter og hvilke frø jeg skal så.
Bare det.

Og som vanlig så ble det så mye mer enn det. Det ble såing av både tomater, rydding i Afrikanske liljers visne blader og fjerning av lus. Grøss. Jeg har allerede lus. Selv uten å ha sådd det grann, ja så har jeg altså lus.

Av den grunn er såing flyttet til stua og kjøkkenet. Glitrende ide synes jeg. Familien er ikke imponert...

Så nå er følgende sådd og puttet i propegatoren midt på kjøkkenbenken! Vårt nye akvarie på kjøkkenet liksom!

Tomat
Red alert busktomat
Rainbow Blend
Gule små cherry
Moneymaker
San Marzano (masse)
San Pedro

Blomster
Heliopsis scabra  Gigant double Hybrids
Rudbeckia hirta var.pulcherrima
Roemeria hybrida (Violet Horned Poppy)
Alchillea millefolium Cassis
Vill gulerot - Queen Annes Lace
Knautia mars Midget
Grønn Ricin Zanzi palm
Hvit Cosmos
Solsikke rød - Ruby Sunset
Solsikke gul - Fra fine SOS Barnebyer
Solsikke gul - Colossus

Som du sikkert ser liker jeg veldig godt skjermplanter. Ja også gult!

Målet i år er å ha full tomatfart i drivhuset.
Gi bort litt cherry/busk tomater til venner og salg.
Lage en cutting garden i kjøkkenhagen med ettåringer.
Ha røtter og urter i kjøkkenhagen (veldig lei av alt utenom røtter og frukt/bær)
Fylle opp hull i rosebeddet




De adrikanske liljene trenger virkelig litt TLC!



Kommentarer

Mye spennende her. Må rydde litt i agapantusen min jeg også.:)
Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com
Stein sa…
Flott metode å komme i gang på! ;-) og så herlig å se at du liker gult i hagen. Det er synd så mange hagefolk er skeptiske til den fargen. Det eneste jeg har fått meg til å så i år var noen staudefrø som jeg plasserte utendørs for stratifisering. Ingen hjemme klager over at det står noen potter med jord over vinteren på balkongen. Kjøkkenbenken har jeg prøvd å bruke, men det ble oppgitt etter heftige protester ;-)
Ha en fortsatt god dag
Stein
stallnilsen sa…
Beste tia om vinteren /tidlig vår er når vi kan starte med frø såinga.

Ha ei fin helg.

Lisbeth :O)