Hormonelle overganger


Egentlig er jeg veldig snill som person.
Jeg liker å hjelpe folk og synes som regel det beste om folk flest.
Iallfall pleide jeg å være slik. Jeg har tidvis hatt kort lunte tidligere, men aldri slik som nå.
Jeg som er vant til å følge magefølsen min... hva skal jeg gjøre nå da?

Sist jeg var hos legen krøp jeg til korset og innrømmet at jeg nå tidvis oppfører meg mer og mer som en reinspikka heks. Jeg rister ofte oppgitt på hodet når jeg mentalt gjennomgår hvordan jeg har behandlet en butikkdame som sa "jeg vet ikke jeg, jeg er ny".
Legen mente at jeg kanskje hadde begynt overgangsalderen...  Han skrev meg raskt videre til gynokolog og vinket lettet Lykke til!
PØH, jeg er da ikke i sekstiårene. Overgangsalderen er noe som kommer om lenge... eller?
Ahhh nei, nei vel.

Når da gynokologen min la til at hormonene mine virkelig er litt ute å kjøre og at hun muligens kan hjelpe meg med det, da måtte jeg vel innrømme at jeg kanskje er blitt medlem i denne hemmelige ligaen.

Og bare det at det faktisk ER ting man kan gjøre noe med rundt plagene i overgangsalderen ante jeg ikke. Jeg har jo noen venninner som er eldre enn meg, men opplever ikke at dette med overgangsaldern er noe man snakker mye om.
Så jeg vet egentlig veldig lite!
Så i tillegg til å søke hjelp av gynokolog har jeg nå begynt slik jeg ofte gjør, jeg googler!
Og Youtuber. I timesvis! Tar notater på ekte Linsvis og lærer en masse får vi håpe.

Og da får jeg jo vite at overgangsalderen ikke går over... Det er kronisk!
WHAAAAT?
skulle det ikke bare vare i 3-4 år også var man ferdig?
I flere av artiklene står det at vi skal være i overgangsalderen halvparten av våre liv. :I
Her er det med andre ord VIRKELIG behov for å få kontroll på hormonene.
HJELP liksom. Dette må jeg jo bare bli god på fort. Fort før det virkelig setter igang.

Og i følge flere av artiklene så er det det som er nøkkern. Hva kan du forvente når du kommer i overgangsalderen og hva kan du gjøre for forhindre eller dempe det.

Jeg har selvsagt funnet nok en eksentrisk engelsktalende dameskikkelse på youtube. Veldig fargerike Barbara har jobbet som Gynokolog i mange år og holder 12 timers kurs i ovegangsaldern. Hun legger nå ut materialet i små filmer på Youtube slik at man kan lære om hvordan dempe symptomene. Angivelig er vi så veldig forkjellige at det som funker på noen funker ikke på andre. Hun guider dermed i help til selvhjelp. Hvordan kan jeg finne ut hva som funker for meg, hvor begynner jeg osv.

Og jeg må igjen legge til at damen er veldig fargerik, men hun er superflink til å fortelle på en måte jeg forstår.
Foreløpig ligger det 7 korte filmer ute og flere er på vei.
Jeg er ferdig med film 3 :)

Om du vet om andre kilder om emnet hører jeg gjerne fra deg!


Kommentarer

Åshild sa…
Jeg har ikke tenkt på at ekstra kort lunte i noen år skyldes overgangsalderen, men det er jo logisk. Det har heldigvis roet seg veldig.

Perioden med hetebølger varte noen år. Det var da jeg sluttet med høyhalsa gensere. Det var enklere å ta av et skjerf. Etter å ha fått kuldesjokk når svigermor åpnet dører og vinduer i et allerede kjølig hus, bestemte jeg meg for at mine hete perioder ikke skulle plage noen andre. Litt mindre klær, puste rolig og heller gå i et kjølig sted selv.
Villrose sa…
Det er vel ganske individuelt, både varighet og intensitet. Har erfaring med Progesta Care (en krem som smøres bakpå armer og ben) for stabilisering av hormoner, og soyatabletter mot hetetokter. Begge deler fåes kjøpt på Sunkost og lignende.