Follo i mitt hjerte!

Bukkestitjernet er min favorittplass i Langhus!

I julen fikk jeg spørsmålet om det ikke snart var bedre å flytte over på andre siden av byen. Nærmere bestemt Lier/Drammen/Bærum -området.
For å foreslå det, så har man kanskje ikke vært mye i Follo.

Vi bor i Langhus i Ski kommune som er igjen en del av Follo.  Follo er ett distrikt i søndre Akershus og består av kommunene Nesodden, Frogn, Oppegård, Ski, Vestby, Ås og de søndre delene av Enebakk kommune.

Follo består av mye naturlandskap og mye fantastisk vakkert kulturlandskap. Det er masse fiskevann, kystlinje, topper med god utsikt og vakre vakre Sørmarka (ta med kartbok, turistforeningen merker ikke her).
Også har vi vårt helt egne universitet i Ås, ja også Vestby Outlet dah, om du liker billig sportstøy.

Jeg er spesielt glad i kulturlandskapet her og i boken Eventyrlige Follo kalles dette område for Norges Toscana. Det er fordi det er mange utrolig vakre åser, heier, daler og vann. En av mine favorittsysler er å stå opp klokken 05 på søndagsmorgen, ha med matpakke, bikkje og kamera og kjøre fotosafari på de mange småveiene i området vårt. Milde så vakkert det når sola lyser skjevt på!

Vi bruker på søndager 25 minutter inn til Oslo med bil. Pendlertoget tar omtrent like kort tid. Vi har gratis parkeringsplasser ved Tusenfryd der busser frakter deg like raskt inn til Oslo hvert 6 minutt.

For å sikre at du forstår hvor fint det er her kommer her noen bilder fra Follo jeg har tatt selv. Det er varierende kvalitet på dem da de fleste nok er tatt fra bil med mobil.

Langhus 

Cleo liker seg også veldig godt ved Bukkestitjern

Fosstjern er like ved huset vårt!

Om vinteren går ungene på skøyter her i gymtimen. Om sommeren ett yndet turområde rett ved Langhusskole og togstasjon

Bilbo på tur ved Tussetjern

Som alle andre steder er Langhus veldig vakker i maiskrud. Her Langhus skole.

Jada selv om vi bor syd får vi snø! Min mann og Ginger på tur.

Fint lys på Bøleråsen

Eikjol har spesielt mange vakre gårder i Langhus

Ski

Rett forbi vakre Ski middelalderkirke ligger dette vakre jordet

Alleer er vi gode på i Follo

En av de vakreste gårdene ved Ski sentrum 

 Ås


Vi har ikke bratte berg og klipper her, men duvende jorder det har vi!

Dette er Åseika. Hun står på Kjærringjordet på andre siden av veien fra universitetet. 

Universitetet har mange slike vakre mursteinsbygninger

Og bindingsverkshus ved innsjøer. Vakrere universitet finner du nok ikke i omegn!

Dette er ett av mine favorittområder i Ås. Det ligger Nordby, sett mot Egget.

I all slags vær!

Fra Egget sett mot Melbye

Vakre Pukstad gård har en fin alle

Ved Melbye


Fra Melbye sett mot Sneis og E18


Vestby

Nede på Hvitstein er det havblikk

Bringebær i vinterskrud

Tåke er muligens mitt favorittvær 
Hvitstein

Ramme gård og besøkshage er virkelig verdt ett besøk!




Kommentarer

hagen vår sa…
Hei!
Innmari morsomt å se. Du tar utrolig vakre bilder av hjemmelandskapet. Kjenner meg igjen, men samtidig fra helt nye vinkler som jeg må studere nøyere. Liker så godt de vakre linjene i lansdskapet.
Anne
hagen vår sa…
Hei igjen!
Gro sier dette er er en skikkelig kjærlighetserklæring. Er så enig.
Den boka må jeg få tak i.
stallnilsen sa…
Kjempefine bilder fra plassen din, skjønner godt du ikke vil fløtte derfra :)

Ha en fin søndag.

Lisbeth :O)
Lin sa…
Takk for koselig kommentar til dere begge to! ;)
Ja vi bor på det vakreste området i Norge!
Sååå vakre bilder! Jeg er IKKE flink nok til å ta turen utenfor døra.
Lurer også på en ting om bilder - og blogg. Hvordan kan man enklest overføre bilder fra mobil til blogginnlegg (på PC).
Lin sa…
Gyldenlakk:
Jeg bruker blogger og den er knyttet til google photos. Jeg synker mobilens bilder med google photos.
Så da når jeg skriver blogginnlegg og velger legg til bilder, så velger jeg fra mobilen, og da viser den alle bildene i mitt galleri.
Jeg elsker Google Photos! Særlig søkfunksjonen!!!