Fjern og nær arbeidsplass


Fisk og skalldyr selges ved vannkanten Busan

Det er noe vanvittig spennende ved å være på ett nytt sted. 
Ett sted der ingen kjenner meg, der jeg ikke kjenner noen, der jeg ikke vet hvilket t-bane-stopp som er nærmest eller hva slags mat jeg nettopp har spist på restaurant. Å gå på dagligvarebutikken å finne masse varer jeg aldri har hørt om før.
Lære nye ord og finne noen å dele ordene med! 

Som turist er man ofte sammen med andre turister. Selv om det er veldig deilig, så finner jeg en veldig nysgjerrighet og energi ved å bli kjent med lokale folk der jeg reiser. I min erfaring er kontorfelleskap på reise den enkleste måten å bli kjent med lokale folk, mat og kultur. Det krever dog at jeg byr på meg selv. Jeg må reise meg opp, hilse på folk og interessere meg for dem for at dette skal blir fruktbart!


Idemyldring i Cambridge



Ett kontorfelleskap
- ofte kalt CoWorkingSpace finnes i de fleste litt større byer verden om. 

De tilbyr som regel følgende tjenester: 
* Dropin - du får en pult eller plass ved ett langbord og du har med alt utstyr selv eller kan leie en skjerm, betaler pr dag
* Flexdesk/Free seating - du booker en plass 2-5 dager i uken og betaler pr måned
* Fast plass - En fast pult der du kan forlate alle tingene dine hver dag og du betaler pr måned
* Kontor med plass til flere - om du har ett lite nyoppstartet selskap kan du betale pr måned - ofte bindingstid for forutsigbarhet for både coworkingspacet og leietager

Ofte er det ett yrende liv på slike Coworkingspaces. Det holdes meetups på kveldene, vinkvelder, yogakvelder, felles luncher, gaming kvelder osv. 
De fleste spaces er åpne hele døgnet og du får ett kort så du kan komme å gå som du vil. 

De siste 6 årene (med unntak av pandemitider) har jeg tatt med meg jobb på 3ukerstur til forskjellige byer med gode Coworkingplaces. 

Det sitrer energi på slike steder. Unge foroverlente sultne folk med gode ideer samles her og jeg sitter å bare nyter og absorberer det hele. Som regel får jeg ett navnskilt på pulten der det står  Lin - UX Designer og jeg blir derfor ofte spurt til råds av mindre selskaper som ikke har en egen UXer. Det er sååå gøy å få midlertidig dykke ned i ett nytt prosjekt og få dele litt erfaringer og lære masse nytt og spennende. 

Rundt lunsjtider pleier jeg å følge nøye med, strekker nakke og spør sulten: Skal dere til lunsj nå? Og blir følgelig alltid invitert med ut. Da får jeg øvet litt språk, lært nye mater, nye spisesteder og får høre lokale dele sine sorger og gleder. Slikt får jeg aldri som turist!

Her spiser jeg lunsj med utrolig dyktige UX Designere fra LG, BMW og en venn fra en rykende fersk startup.



Ny jobb
Så når jeg så i mediene at det var ett nytt konsept på vingene der man kunne jobbe uten å komme inn på kontoret så satte jeg kaffekoppen på bordet, brettet opp armene, sendte søknad og formelig tigget om å få komme inn på intervju. 

Kunne dette være svaret på min drøm om å reise på heltid?

I min bransje er det nok vanligst å bli headhuntet fra en allerede bra jobb til en ny bra jobb. Det å bytte jobb hyppig er normalen. Jeg hadde nyss begynt å jobbe som konsulent for ett firma Kantega og var rimelig happy der. Så hørte jeg altså om dette nye ANYSHORE. Jeg var egentlig ikke "ferdig" i Kantega følte jeg, men denne nye Anyshore så ut til å besvare alle mine drømmer om å kunne ta jobben med på reise, og da så jeg så meg ikke tilbake! 

Nærmest i ekstase signerte jeg med Anyshore (en avdeling i ett konsulenthus Experis) og begynte der 1. september. Jeg ble heldigvis leid ut med en gang og er nå igang for en veldig spennende kunde. Jeg er leder for designerne der og stortrives.  Dette må være det beste oppdraget jeg har hatt på mange år!

Hvis Covid vil
I midten av november setter jeg altså nesen ut av Norge! ENDELIG. Milde som jeg gleder meg!
Det er ikke helt gitt ennå hvor jeg ender opp som første stopp, men håpet er Lisboa eller Osaka. 
Alt jeg trenger for å kunne jobbe er en GOD internettdekning, ett støpsel, ett bord og en stol. 

Biletter bestilles snarlig, mer info kommer...

Jeg har så langt jobbet på Coworkingspaces i disse byene: 
London, Cambridge, Mumbai, Seoul, Busan, Pangyo Techno Valley, Drammen, Oslo, Tønsberg og Sandefjord. 



Dhub i Sandefjord


En veldig inspirerende gjeng i Bangalore

På kontorfelleskap i Gangnam - 


Pathfinder i Busan

Gratis kommunal Coworking space i Sør-Koreas svar på Silicon Valley

Samme som over. Pangyo Techno Valley. Her meetup på kvelden!
Her satt jeg gratis på en iMac i 3 uker... 

Startup Campus Oslo



Kommentarer