Resirkulering av hobby - Tilbake til hagen

Min tidligere kjøkkenhage i Langhus


Et vanlig tegn på overgangsalder er når man plukker opp det man var skikkelig god på i ungdomsårene, også gir man skikkelig gass på disse. 

Jeg har plukket opp flere av disse gamle hobbyene de siste årene, og jeg legger ikke skjul på det: 
Jeg er midt i en storm av en midtlivskrise. 

Dette innebærer at jeg endrer mening like ofte som jeg bytter sokker. Hva som har høy verdi for meg endres også med hyppig frekvens. 
Jeg prøver også nye ting, ting jeg ikke har gjort før, men i all hovedsak jogger jeg ivrig tilbake til de samme tingene... heldigvis. Det blir jo mye rimeligere på denne måten. Hobby krever utstyr! Utstyr er dyrt!

Så nå har jeg vært på mitt fullspekkede hobbylager og plukket frem utstyr. 
Greip, spade, minidrivhus, potter, vanningsutstyr og priklepinner. 

Jeg har altså tatt hageinteressen, gitt gass og skaffet meg en parsell!
Lure meg!

Jeg har alltid drømt om å ha en parsell. Ikke en sånn Portveien 2 greie med hytte, stakittgjerde og giraff, men rett og slett deilig flott næringsrik jord på en flekk ved siden av mange andre med samme hobby!

100kvm dvs 10 x 10 meter med deilig dyrkbar jord. Jeg har selvsagt tegnet ut omlag 19 forskjellige planer for hva disse 100kvm skal inneholde. Alle av dem har en sittekrok med plass til å servere gjester kaffi, en kompostbinge, Sungold tomater, poteter, pastinakk, erteblomster og masse annet digg!

Skulle ikke du reise da, tenker alle nå. Og joda, reise masse skal jeg! Men mest om vinteren. 

Jeg er skikkelig glad i røtter, så det blir nok mye røtter i denne hagen. Røtter liker lett god veldrenert jord, gjerne sand... og parsellen har... leire. Joda, så da får man jo se hva som vil gro. Riktig plante på riktig sted sier de som kan haging... jeg derimot er sta, jeg prøver først i leire, så får vi jo le godt av rare misformede røtter og heller plante squasj og erter neste år! Dette er ikke min første kjøkkenhage, så jeg skal gi mitt alt i å få alle til å trives. 

Jeg vet ingen ting om Bondens parsellhage her i Sandefjord annet enn at innehaveren virker til å være veldig hyggelig. Hun ønsker økologisk dyrking og er en magiker med avskårne blomster. Stort bedre kan en person neppe bli i mine øyne!

I veldig gammel tradisjon tro vil jeg gjenopplive denne bloggen og skrive dagbok her!
Følg den som vil!

Har du lyst til å svinge innom på en kaffi, så har jeg ei lita kokeplate og en ekstra stol alltid!
Velkommen velkommen!


Her kommer litt inspirasjon fra mine turer til Alotments i England


Stranda er den veien!

















Kommentarer