Irisbeddet er på gang!

Siden jeg var lita tulle og beundret duskebærerbukettene i Haukerød Skolekorps har jeg vært fasinert av Iris. Jeg syns de er sååå vakre. Jeg er ikke så glad i de litt småvulgære bløtekake irisene (ja dette har jeg skikkelig greie på), men det meste annet fasinerer meg.

Jeg har opp igjennom de siste to årene samlet noen forskjellige. Jeg har nok greie på Iris til å vite at de forskjellige typene har helt forskjellige krav til vokseplassen, så noe kommer nok til å gå dukken når jeg nå plasserer alt sammen sammen. I vandrende skygge, skogbunn tilsatt torv og god plantejord samt noe kompost.

Her er innholdet i beddet så langt:


Sibiriris Cambridge
Sibiriris Sparling Rose
Sibiriris Blå
Sibiriris Silver Edge
Sibiriris Snow Queen
Sibiriris Memphis Memory
Iris Ensata Eishii
Iris Chrysograpehs Stjerneskudd
Iris Pumila Dvergiris
Iris Versicolor White Veined Puple
Iris Reticulata
+ ei svær Germanica

For å få litt farger utenom irissesongen har jeg også plantet:
Frøstjerner
Talictrum delavayi Hewitts Double
Talictrum delavayi Album
Talictrum Talictrum delavayi Illusion

Prydgress
Pennisetum alopecuroides Hamln
Miscanthus Giganteus

Rød Kornell - Cornus stolonifera Farba
Hjortesumak - Thus Typhina


Både jeg og naboen er veldig klar over at han roter litt. Han skal straks rive og bygge ny garasje, så da blir det vel gøyere å ta bilder av skjønnhetene :)

Kommentarer