Hvor kom det fra?

Som kjent har jeg over normalen interesse for hage og graving i jord.
Man kunne kanskje tro at det var årene på landbrukskole som har gitt meg dette veldige behovet etter å grave i jorden, men egentlig så begynte det lenge før det.

Mine foreldre kjøpte hus med fin hage når jeg gikk i andre eller tredjeklasse på barneskolen.
Hagen var utrolig flott. I begynnelsen av våren var hovedtema i hagen gult, gule krokus, påskeliljer, og forsythia. Så kom gradvis det hvite med pinseliljer, frukttrær og margeritter. Dette ble avløst av blått med Campanulla og andre blå. Etterhvert kom flotte røde roser.
Hagen var såå flott!
Mannen som var hjernen og musklene bak hagen het Anker Sandvoll og var gartner på Jotun i Sandefjord.
Han hadde virkelig lagt en flott plan, og vi hatt kjempemye glede av denne hagen!
Hele familien jobbet mye med hagen i mange år, mye bar jord gav mye luking.

Nå i julen bladde jeg i noen album og fant noen gamle bilder som jeg tror er fra en mai en gang. Jeg har tatt bilde av bildene og kvaliteten er jo deretter. :)

Det beste jeg lærte av denne hagen er at jeg liker å gjennta farger og planter over et større område, fordelt på flere bedd. Å binde beddene sammen til en hage. Det er mange som samler på forskjellige planter, det gjør ikke jeg. Jeg vil ha et ryddig rolig og helhetlig hagebilde. Så får jeg helle gi bort planter når jeg går lei dem og ønsker å bytte ut.



Kommentarer

Sigrid sa…
Å,ja! Det var en flott hage. Særlig når man tenker på at på den tida var det krypbuskfuru og mispel og lettstelte busker som gjaldt. Jeg er stikk motsatt av deg ;-) jeg samler. Og får dermed aldri en hage med stilfull beplantning :-) Men du verden så flott det er når andre får det til.:-D
Tove sa…
Enig med Sigrid. En flott hage :-) Jeg får ikke til det der med mange få planter. Her blir det mye rart i sammen, men kanskje en gang....