Les Miserables imponerer igjen og igjen!

I dag var vi å så Les Miserables på Oslo Nye sammen med noen venner og familie.
Jeg har sett Les Miserables live to ganger før, en gang nynorsk og en gang engelsk. Denne gangen på bokmål. Jeg har sett DVDen med 10 års jubileet mer enn fire ganger ; )
Vi gikk glipp av Pia Tjelta og Christian Ingebrigtsen, eller hvordan han skriver navnet sitt. Jeg har hørt blandede reaksjoner på disse to sine prestasjoner så jeg var ikke veldig lei meg.

Det var noen som virkelig imponerte:

1. Erik Wenberg Jacobsen spilte kanskje den beste Jean Valjean jeg noen gang har sett. Han fikset både den kraftige dype lange tonen og gikk fint opp i fasett 3 sekunder etter. Veldig imponerende. Denne mannen skal jeg holde et øye med!
Hør selv:


2. Nina Lundseie som Eponine, veldig bra!

3. Dennis Storøy som Thènardier vertshuseier. Mamma og jeg kjørte i samme t-banevogn som Dennis 2 timer før forestillingen og da så han ut som en utrolig trendy kar. Så bare litt senere, _helt_ ugjenkjennelig! Utrolig bra spilt!
Se noen minutter på VGTV her

Jeg syns også lille Cosette gjorde en veldig søt rolle. Dog vet jeg ikke hvem som spilte henne i dag. De er tre som deler rollen.

Jeg syns oversettingene var veldig gode, jeg savnet ikke noe. Syns særlig de store scenene med hele ensemblet på scenen var store høydepunkt. Alt toppet seg veldig på slutten og jeg fikk testet en ny maskaras vannfasthet :)
Må også nevne at scenen virkelig var spennende satt opp. De brukte mye layers liksom, men halvt gjennomsiktige scenetepper og svære bilderammer som gjør at noe handling skjer i forgrunnen, og noe lenger bak i flere lag. Veldig spennende. Syns også vertshuset og kloakken var veldig bra laget!

Jeg virkelig nikoste meg i kveld. Skal allikevel komme med pitte litt kritikk.
Jeg syns selve musikken var dårlig. Jeg mente dette ikke var live (vokalen var helt klart det), men alle var enig om å ha hørt noen feilskjær, så kanskje var den live. Den var dog spinkel og for mye diskant. Altfor lite bass og mellomtone syns jeg, men vi satt nærme høytalerne så kanskje det var årsaken.

Bare denne Erik Wenberg Jacobsen alene er verdt pengene og turen minst to ganger, så forstå meg rett; Løp å se!

Det fine med denne musikalen er miksen av drama, romantikk, action og komedie som gjør at de aller fleste liker den.

I loved it!

Kommentarer

Anonym sa…
Bare litt misunnelig;-)
Dere er heldige som bor sånn nære at dere kan få med sånne kulturtilbud.
Det er noe av det jeg savner med å bo langt ute i periferien.