Beinhinnebetennelse ... brå sesongavslutning


Jeg tror vi nå kan si at løpedrømmen for høsten er "bygones".
Hos Naprapaten i dag, så var jeg IKKE noe bedre enn sist uke. :(
Jeg synes det uendelig trist, særs nå som jeg var i god form, og digget løpingen til det fulle.

Moralen er: Kjøp gode løpesko FØR du begynner å løpe, ikke etter ni uker!
Gå på Løpelabbet å få korrekte sko, ikke tro, vit!

Det er ingen tvil om at mine gamle sko er årsaken til min beinhinnebetennelse.

Jeg går nå til Naprapat (mellomting mellom fysio og kiropraktor) og river opp de irriterte nervene rundt betennelsene. Dette gjøres ved å gni veldig hardt på det betente området, og gjør VELDIG vondt. Neste uke skal naprapaten min og jeg begynne med trening på Elixia Kolbotn, så det blir jo spennende. Det er særlig øvelser som gjør at foten vipper opp og ned jeg skal unngå. Altså løping og skigåing. Sykling er greit hvis man holder tærne oppover og helene ned gjennom hele treningen.
Jeg har fått i oppgave å gjøre stabiliserende øvelser som utfall, balansebrett, tåhev i trapp osv, samt øvelser for å styrke/heve fotbuen.

Her er godt skrevet om Beinhinnebetennelse:
Beinhinnebetennelse (tibiaperiostitt) er en betennelse i muskel- og senefester på skinnebenet i leggen. Irritasjonen kommer oftest på innsiden av skinnebenet, men kan også komme andre steder på knokkelen (yttersiden og baksiden). Beinhinnebetennelse er en vanlig plage blant idrettsutøvere, særlig løpere og hoppere. Årsaken til at denne irritasjonen oppstår er gjentatte drag i muskel/senefestet til noen av de leggmusklene som fester seg i skinnebeinet, og ved langvarig og repetert belastning vil det utvikles en betennelse her. Dette gir smerter langs skinnebeinet ved belastning (særlig løping). Ofte vil det i begynnelsen bare være ”murrende” smerter og ubehag som kommer etter relativt kraftige påkjenninger, men etter hvert reduseres terskelen for hvor mye belastning man tåler før smertene kommer. Hvis man fortsetter å trene på tross av at man har vondt, vil smertene til slutt kunne komme ved minimale belastninger og eventuelt også når man er i ro.
Det vil også være vondt å trykke langs skinnebeinet (særlig nede på leggen mot ankelen), og strekking og vridning av ankelen vil ofte gi smerter. Noen blir hoven over beinet der det er ømt, og hvis tilstanden varer lenge er det er ikke uvanlig at man kan kjenne ømme knuter langs benet – slik du forteller om.

Man bør få legen/fysioterapeuten til å se på fotstillingen din, da mange som er plaget med beinhinnebetennelse har lette feilstillinger i legger og føtter. De vanligste er økt pronasjon (dvs. at man lander mer på innsiden av foten enn optimalt), nedsunken fotbue (plattfot) og løp med utadroterte føtter (Chapplin gange). Økt pronasjon og plattfot kan man enkelt rette på ved å bruke spesialtilpasset innleggssåle som gir god støtte under fotbuen.

Behandlingen av beinhinnebetennelse er først og fremst avlastning i de mest akutte fasene, samt forsiktig trening i bedre perioder. Sykling, gåing og svømming som du har gjort, er god trening med lite belastning. Det er viktig å være påpasselig med å tøye leggmuskulaturen godt etter aktivitet. Hvis du går mye er det også lurt å investere i stabilt fottøy med god støtdemping og støtte under fotbuen. Behandling med medisiner har vist seg å være lite virksomt, men i korte perioder med akutte og uttalte plager kan man forsøke betennelsesdempende medikamenter (bl.a. Ibux).

Vil du ennå mer ned i detaljene, les denne artikkelen >

Kommentarer

Berit sa…
God bedring og stell pent med deg sjøl! Det kommer nye sesonger. Og nå har du sko alt.
Elin sa…
Ja, og når våren kommer er de nye fine skoene dine rene og pene, klare til bruk!
Trener du litt på Elixia nå fremover, og litt svømming innimellom kanskje, så er du nok kvitt betennelsene innen skisesongen starter skal du se! :-)
Øyvind sa…
Har du plattfot? Jeg har selv plattfot og bruker spesialsåler.
Britt Åse sa…
Høres vondt ut. Jeg har hatt vondt-tendenser etter løping selv, som min kjære har identifisert som i faresonen for beinhinnebetennelse, så jeg har fått reddet meg unna, og trappet treningen opp forsiktig. Nå er det lenge siden jeg løp, så det blir å starte på skratch igjen. Sukk! Det har streifet meg et par ganger om du var litt brutal med deg sjøl i starten... Og, det med sko er jo meget viktig. Det gjør hele forskjellen på løpegleden også :-)
Lin sa…
Tusen takk for oppmuntrende kommentarer! Det er superstas!!!
Nei Øyvind, jeg er ikke plattfot. Jeg er litt lav, men altså ikke plattfot. Jeg har fått øvelser for å trene opp fotbuen, og håper alle disse øvelsene gjør godt snart, for det er mye jobb.

Igjen takk for oppmuntring!