Quesadilla / Quesedilla til 9+


Det hele begynte torsdag denne uken da fine venninne Anita og jeg var på Sjakk matt og spiste Quesedilla før kino (Ghost Writer med flotte Ewan). Jeg har spist den der mange ganger og er alltid happy, men denne gangen var det en sånn grillet kylling most kjøtt, og ikke særlig stas. SÅ da ble jeg litt innspirert. Dette må jeg da klare bedre selv?

Og i dag laget jeg det til min sønn Jacob og meg. Jacob gav den 9+ av 10 mulige. Kanskje det beste han noen gang hadde smakt! Det er noen år siden sist :)

Jeg sjekket først litt kokebøker og oppskrifter på nett uten særlig hell. Jeg fant iallefall ut at Quesedillaen bør stekes i 10 minutter på 200 grader, og det var da noe.

Her er oppskrift på Lins Quesedilla
1 stooor porsjon
2 hvetetortillas
1 stor kyllingfilet
1/2 pose vanlig Taco Seasoning mix
1/2 dl vann
Vårløk eller purre (bare det harde)
Ost (jeg bruker Jarlsberg)

Jacobs Quesedilla
1 porsjon
2 hvetetortillas
Ketchup
2 middagspølser kylling eller svin
Ost

Skjær opp kjøttet i biter. Prøv å skjære dem slik at ingen biter er tykkere enn 0,5 cm, og la dem være relativt jevnstore.
Stek kjøttet slik at det så vidt er gjennomstekt, hell over seasoning mix og vann. La det koke inn 2-5 minutter.
Ha Ketchup på tortillaene til barn om du vil. Løft kjøttet over på tortillaene med ei hullsleiv slik at du ikke får med noe særlig veske. Ha på ønsket grønnsaker, og dryss over et godt lag med ost. Quesos betyr jo ost :)
Ute på restaurant får man ofte cheddar. Jeg foretrekker Jarlsberg, men blander den gjerne ut med litt Ridder, Port Salut eller aller helst Gruyère.

Om du vil at ungene skal få i seg noe lurt i samme svingen vil de nok ikke legge merke til om du lager en kjapp fin mos av litt mais, tomat, agurk og vårløk/charlott og smører på før Ketchupen :)

På toppen legger du en ny tortilla. Inn i stekeovnen 200 grader i 10 minutter. Hos meg kanskje mer 8 :)

Om du bare skal lage til deg selv, kan du bruke en stor tortilla, legge alt på den ene siden og brette den i to. Det holder iallefall til meg :)

Ved siden av serverer jeg en enkel salat, rømme/kesam, salsa og guacemole.

Når jeg var ute å surfet fant jeg denne: Lettere svidd Quesedilla med Cheddar og rødløk som tilbehør til grillmat. Det høres da ut som en veldig god ide? Jeg går alltid så tom for grillmatideer på slutten av sesongen, så denne skal prøves!

Kommentarer

Elin sa…
Det så veldig godt ut, Lin! Det skal jeg sannerlig prøve å lage en kveld. Kan sikkert lage en salat til også. Og sånne som grilltilbehør så jo også riktig smart ut! ;-)