Kjøkkenhagen er snurret igang!



I dag har jeg fått følgende i jorda:
3 typer salat
Mangold
3 typer bønner (Prydbønner, Bondebønner og Italienske klatre -heste bønner)
Persille
Purre
Poteter
Sukkererter
Rabarbra
og et helt nytt klatrebønnestativ i jorda.
Stativet er innspirert av kjøkkenhagen i Wisley. De hadde nok litt mer fancy treslag enn Rogn, men det var det mykeste jeg fant, som var til overs i hagen. Om grenene knekker når de tørker, eller om stativet tåler tre sterke bønneplanter opp hvert ben, vites ikke ennå :) Jeg krysser fingrene!


Sukkererter, hodesalat, Lollo Rosso og Mangold er endelig i jorda. Pottene begynte å bli litt sure nå :)


Dette er min første purre. Jeg følger da en planteoppskrift i en bok. Jeg er bokoman når det gjelder haging og leser alt jeg kommer over, før jeg tør å begi meg uttpå.
Her skulle jeg da altså bruke en Dibler og lage et hull 5 cm i diameter og 15 cm dypt. Siden jeg ikke har en dibler ble det heller et Olivenglass. Man skulle så stusse røttene, og det grønne og putte den i hullet. Så fylle opp med vann til randen 3 ganger, ikke ha i jord. hmmm det ser jo IKKE helt "riktig ut". Men men... vi prøver og lærer! Noen som kan bekrefte eller avkrefte metoden?

Kommentarer

Anonym sa…
Klatrestativet ser helt fantastisk ut. Jeg har sett det med egne øyne, veldig imponert og stolt over kjærsten!

Pål
Lin sa…
hehe :) Tusen takk Pål!
Jan Sølve sa…
Nå skal ikke jeg fortelle deg hvordan du skal drive hagen, men tar du opp rabarbraen hvert år?? Eller er det første år med den?
Lin sa…
Rabarbraen er flunkende ny! Den har jeg faktisk kjøpt på fiiiine Felleskjøpen min!
IngunnBW sa…
Så flott grønnsakshave du har laget! Spennende :)