Endelig spirer kjempeverbenaen

Ja så spirer det altså endelig.
Jeg har fulgt samme oppskrift med stor suksess i mange år, men i år skulle jeg være litt tøff. I stede for å la potten stå i kjøleskapet i 6 uker slik jeg pleier, tok jeg den ut etter 2 uker.... veldig spennende!

Så nå i dag, 4 uker etter jeg tok dem ut av kjøleskapet står 30 stolte spirer å puster annpustent med dugg til knærne.
4 spirer kom opp for noen uker siden, men har stått alene og sturet og gjort meg ganske så trygg på at dette var fadese.

Det står igjen en potte Kjempeverbenafrø i kjøleskapet, i dag har de stått der i sine trygge 6 uker. Disse skal ut av vintertilværelsen i dag, også får vi nok spiring i løpet av ei uke eller to på de også.

Jeg får se ann potten i kjøleskapet, men trekker foreløpig den konklusjonen at du får spiring ca 1 uke før ved å ta spirene ut etter bare 2 uker, men får en mer ujevn spiring. 4 uker i romtemp er heller ikke særlig stas i forhold til mugg og generelt klima inne i potten med brødpose på.
Så om jeg får jevn spiring nå på potten i kylen, går jeg tilbake til 6 ukern for kommende år.

Målet er at både mamma og jeg skal få nok til å fylle våre bedd med denne stolte, høye og muntre planten!

Har andre her noen erfaringer, så blir jeg veldig glad for kommentarer!

Kommentarer

Anne :) sa…
Håper det blir masse verbena på både moren din og deg:) Jeg synes også det blir spennende å få høre om hvilken metode som gir best resultat, så du får dele fortsettelsen :)) !
Lin sa…
Anne: Klart jeg vil!
Ja vi krysser fingerne!