Full fart i drivhuset og i kjøkkenhagen

Gosh så fort det vokser i drivhuset. Jeg har laget vår der inne, så tomatene vokser seg opp fra kart, paprikaen putrer avgårde, redikker er snart høsteklare. Salaten fiser av gårde i stormende fart og er snart ferdighøstet. Sitronbasilikumen er snart ti cm høy og ikke minst.... erteblomstene står i første knopp.

Da drihuset sto ferdig for en måned siden fyllte jeg inn noe av det jeg ikke hadde rukket å få i beddene, fikk noen tomatplanter av Ragnhild og har sådd endel. :)
Så der inne er det jo nesten vår. Om jeg rekker å få modne tomater vet jeg ikke, men mye annet har jeg iallefall fått til. Løken har tørket der nå ei uke eller to, og de flyttet inn nå i dag.

Ute putrer kjøkkenhagen videre, men synger på siste verset. Fortsatt lass av kamilleblomster, grønnkålen vokser, bønner høstes stadig og Berlottien er snart klar for høsting. Potetene (Blå kongo) skal opp i helgen. Og fortsatt høster jeg inn 10 tomater hver dag.

Jaggu var dette to lønnsomme pallekarmer!


Dette virrvarret er 2 Sungold 1 Snackpaprika og en drue. Bestefarhagemannen mente at Tomater og Paprika ikke trives i samme drivhus. Noen som har erfaringer?

Tomatene bak salaten er fra Ragnhild, jeg tror det er to biff og en plomme. Foran er rød plukksalat, sitronbasilikum til venstre og reddikker ikke uttynnet til høyre :)

Jada det er sen vår, slutten av juni liksom! (Hysj, Erteblomsten vet ikke at det er høst)



Dagens fangst! 2 snackpaprika, 15 tomater (Sungold fra kjøkkenhagen) og et lass Sjalottløk.

Deilig Sjalottløk!


Og jeg har faktisk ikke tenkt på det før, men nå... etter all høstingen av frukt, grønnsaker, bær, blomter og urter .... så skjønner jeg brått hvorfor høst heter Høst. :) Fiiiiiint!



Kommentarer

Hehe, det ser sant det, man høster inn på høsten. Lenge siden jeg tenkte på. (men hva kom først, høst eller høsting?).
Nydelige løk du har laget, det må prøves til neste år.

god helg Lin! :)
Så flott da! Har du plantet direkte i bakken inne i drivhuset? (det er kanskje vanlig det, men jeg har ikke drivhus...). Og det er jo høst, ikke tvil om det.
Lin sa…
Heisann Anne! Ja hva kom først! Godt spørsmål. Jeg håper det er "å høste"!
Løk er jo heldigvis enkelt! Mine sto under tomater og klatrende bønner, sammen med poteter og vokste som ugress uten å se særlig til sol :)

Grethe
Jah direkte i bakken. Jeg kjørte en spørreundersøkelse på et engelsk forum (ala hagegal) og samtlige anbefalte å kjøre det rett i bakken.

Jeg ble jo selvsagt anbefalt å fjerne 20 cm jord på toppen av beddene hver vår, samt en spadybde med 3-4 års mellomrom, men de fleste innrømmet å skjelden følge dette selv :)
Jeg skal legge grus, heller eller en annen form for sti i midten, men det får bli til våren. :)
I Norge er det mest vanlig å plante i potter eller sekker tror jeg. Men så er det nok mer vanlig i Norge å ha det som en liten utestue/furtebod med rottingmøbler og smijernsseng :)

Jeg velger å ikke bestemme meg for noe ennå annet enn rett i bakken foreløpig!
Også er jeg veldig takknemlig for tips og vink rundt møblering og forøvrig alt annet drivhusrelatert!