Opprydding i drivhuset - Tomatplantebeskjæring

Ja nå er det full fart i drivhuset og jeg klarer ikke å spise opp halvparten av tomatene som henger der. Og mens jeg i det beskjærte de nederste bladene, så fallt endel av tomatene ned. Bare 2 kg :)
Her må jeg visst bruke tomatene til litt mer enn salat. 

De jeg har mest av er San Marzano som jeg har dyrket da de påståes å gi den aller beste tomatsaus. De er faktisk kåret til verdens beste tomatsaus-tomat av Italienske kokker. Så nå skal jeg google frem noen gode sauser. 
Jeg håper også å kunne sylte noen, altså lage chutney. Marosa har delt Camilla Plum sin oppskrift her >
Tror jeg skal teste den i morgen!

Tilbake til beskjæringen i drivhuset...
I boken min står det at jeg kan fjerne bladene som henger lavere enn de nederste to tomatklyngene, så lest så utført. Og da fant jeg jo ut at det er MYE mer tomater enn jeg trodde. Gosh altså. 


Før

Etter beskjæring

Disse skulle være lilla.... Det er de ikke, men veeeeldig gode!

Tomat Cristal

San Marzano!

Dagens nedfallsfrukt ;)


Se så fine små Rosenkål knopper! :)

Den åååhhh så vakre Rosenkålplanten sett ovenfra!

Kommentarer

stallnilsen sa…
Woww...det må æ si, du har virkelig noen enorme tomatplanter i drivhuset ditt, mine måtte æ gi avkall på iår, da æ fikk midd i drivhuset tidligere i vår, så æ mista både paprika, tomat og agurk plantene mine, rart og gå en sommer uten disse, satser på nytt i februar ;:0

Kos dæ med all tomaten din, ha ei fin helg, hilsen Lisbeth <,=)
Helt klart en fordel å dyrke rett i marken - det ser jeg nå. Mine er også store, men ikke som dette ! Skal notere meg noen favoritter til neste år - hvilke av dine vil du anbefale på smak?
Elisabeth sa…
Så masse flotte tomater du har. Jeg vil anbefale å koke tomatsaus som du fryser ned. Blir supergodt.
Jeg lager med tomater, ingefær, chili, paprika, stangselleri, litt fenikkel, sherry og litt fond. Koker skikkelig en stund og vips en fantastisk tomatsaus bare å hive i fryser`n ;)
Lin sa…
Stall Nilsen:
Æsj så utrolig trist med midd! Håper du får en bedre sesong neste år!

Grethe:
Ja det var et helt bevisst valg å ikke støpe gulv for meg. Vi er så mye på hytta og da får jeg jo ikke vannet. Nå vanner jeg 1 gang i uka.

Elisabeth: Gosh så stas med forslag til ingredienser! Hva bruker du sausen til?
Tusen takk for godt tips!