Slik dyrker jeg tomat


Mine huskeregler er følgende:

VALG AV TOMAT
På de fleste tomatfrøposer står det om tomaten er en drivhustomat eller en frilandstomat. Ute går jeg alltid for en cherrytomat.
* Gule Sungold er best og søtest (for utendørs)
* San Marzano til innendørs (MYE tomater) til sauser og koking
* Golden German til innendørs (SVÆR) 

BESTILLING
Jeg har bestilt mye tomater på nett og dette er mine favorittbutikker

SÅING
* Man skal regne 6-7 uker oppal. Altså fra såing, til de er klare for utplanting
* Jeg kan plante ut mine tomater i drivhuset i april og i beddene 20 mai og såing begynner jeg derfor med i slutten av mars i kjellerboden med ekstra belysning
* Sår dem først i ett brett, og etter spiring og litt til settes jeg dem i hver sin småpotte
* Potter om 3 ganger i større potter

PLANTING OG OPPBINDING
* Planteavstand 40 - 60 cm 
* For å unngå skadedyr kan man med fordel samplante med tagetes, løk, hvitløk, basilikum e.l. 
* De fleste tomattyper må bindes opp. Enten til et stativ av bambus/kvist eller med hjelp av tråd som henges opp i drivhustaket.
* Jeg har jordgulv i drivhuset for å slippe å vanne så mye

STELL
* Det tar 6 uker fra blomst til ferdig tomat i gunstige forhold
* Etter blomstring starter gjødsling med tomatgjødsel kjøpt på plantasjen eller brenneslevann
* Siden mine tomater står i bakken og ikke potter spreder jeg en gang pr uke i 2 timer på lav fart
* Fjerner tyvene / sideshoots (nye skrå skudd mellom stammen og de de horisontale grenene)
* Plantene toppes i midten av august eller når planten når taket (fjerner toppen av planten)
* Fjern gjerne bladene under nederste tomat i august for å gi grønne tomater større mulighet for morning. 


HØSTING
* Jeg får som regel 5-8 klaser pr plante i drivhus / 4 friland
* Tomatsesongen er over 1. oktober, etter dette er det større fare for tørrråte
* For å sikre at flest mulig tomater blir modne høster jeg når de er orange og modner dem på benken
* Husk å ta frø for neste sesong
* Resterende grønne ved endt sesong tomater kan modnes ved å skjære ned planta og henge den opp ned i et kaldt frostfritt rom. Feks garansjen eller en kjellerbod.


HØSTE FRØ FOR NESTE ÅR
1. Jeg deler en tomat jeg liker. Ikke svær og ikke liten for sorten, 
2. Pirker ut frøene, det gjør ikke noe om det er litt tomatkjøtt på dem
3. Legger frøene i ett glass med vann og sett glasset i en vinduskarm i 4-5 dager. Gjæringen vil fjerne et spiringshemmende belegg. 
4. Om noen frø flyter kastes disse. De er ikke spiringsdyktige
5. Skyller dem i en tesil og legger dem til tørk noen dager på kjøkkenpapir på benken
6. Oppbevares i en konvolutt/kaffefilter eller lignenede (spiredyktige i ca 3-5 år) mørkt og kaldt


FØRSTE FROST
Her er liste over mine registrerte første frostnetter her i Langhus
2014 - 30. september
2013 - 24. september
2012 - 10. september
2011 - Ikke registrert
2010 - 28. september
2009 - 29. september
2008 -   6. oktober




Golden german








Kommentarer