Filmanbefalinger - Ewan McGregor


Som kjent er jeg filmoman. Jeg har dog ikke veldig eksklusiv smak. Jeg ser som regel de få store som kommer på norsk kino.
Jeg har en favoritt regisør (hvordan skrives det?) (Baz Luhrman) og en favoritt skuespiller Ewan McGregor.

Ewan er en allsidig kar som gjør like gode "Bad guy roller" som "Good guy roller". Han spiller best verdensvant eller skrekkelig trist, er rimelig god på sint og lumsk, men ikke så god på lykkelig og morsom.

Ewan har spilt flere "sære" roller, homofil, psykopat, sexavhengig, voldelig og heeelt uskyldig. Han har en god stemme, og synger godt i flere av filmene.
Her er noen filmer med Ewan jeg virkelig kan anbefale, og som ikke er av de sære :)

TOP 7
1. Moulin Rouge
Ja dette er min favorittfilm gjennom tidene. Den er livlig, fargerik, morsom, romantisk og har masser av bra musikk. Og flott kjemi mellom hovedrolleinnehaverne. Også er det Paris også da! Selv syns jeg den var best andre gangen. :) Den er litt rotete første runde.


2. Down with Love
Dette er en søt og morsom film som letter godt på humøret. Ewan spiller skjørtejeger mot Renée Zellweger. Det finnes en video der de begge synger låten Here's To Love, men denne finner jeg ikke ute. Den er på DVDen iallefall :)
Handlingen foregår på begynnelsen av 60-tallet og kulissene er fantastiske!


3. Big Fish
Denne filmen er utrolig flott. Den er velspilt, godt castet, fantastiske kulisser og livlig fantasi. A gem!


4. Miss Potter
Så er de samlet igjen, Renee og Ewan. Litt mindre lystig og spøkefull denne filmen. Veldig vakkert filmet med masse flotte landskapsbilder. En god og varm film. Dette er en sånn film jeg leter etter bøker som, om du skjønner.


5. Star Wars Seksologien (ehh)
Dette er tøffe filmer. Ikke så tøffe som nye Star Trek, men så har ikke Star Trek Ewan McGregor heller. Trenger vel ingen anmeldelse fra meg disse. Alle har sett dem :)


6. Black Hawk Down

Er ikke en koselig søt film, men tiden går utrolig fort allikevel. Guttefilm :)


7. The Island
Denne er ikke supergod. Men så er det Ewan og Scarlett og da pleier begge parter å være nygd. Hun ser på han og han ser på henne og alt det der.
Scifi, action og litt romantikk!


Nå er han aktuell med filmen Engler og Demoner.
Vi har jo alle lest den skrekkelig spennende boken til Dan Brown, og jeg er litt irritert over at jeg leste og så bok/film 2 før 1ern, som er denne Engler og Demoner. Jeg er en intensiv leser som ikke legger fra meg bøker, så jeg sov i 2 døgn etter denne boken :)


Om du får akutt behov for en sær film med Ewan McGregor, så kan jeg anbefale Nora, det er den beste av de sære :)

Neida jeg har ikke glemt Trainspotting.
Det er en skikkelig fæl film, men litt kul og!
Ewan sitt gjennombrudd.

Kommentarer