Eplemos med fruktose

Jeg tenkte jeg skulle hamstre litt epler før de norske forsvinner fra butikken igjen.
Jeg pleier å lage en doning med eplemos hver høst, litt sent ute i år, men den blir god alikevel!

Jeg husker ikke lenger hvor jeg fant denne oppskriften, men liker at den har fruktose i stede for sukker. Litt dyrere, men mye sunnere :)

OPPSKRIFT
1 kg epler
1,5 dl vann
200 g fruktose
(gir ca 1 kg mos)

Eplene skrelles og deles i fire og kokes i en kjele med vann.
Kok dem til de er helt møre.
Eplene må moses mens de ennå er varme.
Bruk moseapparat/sikt/potetmoser/food-prosessor/kjøttkvern.
Jeg bruker noen få drag i en blender.
Legg mosen så tilbake i kjelen igjen og tilsett fruktosen. Kok videre i 7-8 minutter under omrøring.

Legg over på egnet embalasje. Da eplemos uten konserveringsmidler gjæres lett, kan det være en fordel å fryse ned i små bokser. Jeg lager ofte små posjoner på 2 dl, og fryser ned. Da har jeg
eplemos gjennom hele vintern. Når jeg tar den opp fra frysern holder den rundt ei uke, men det holder alltid, den er poppis her i huset og blir borte på et blunk. :)

Man kan bytte ut fruktosen med sukker.
Noen ville ha anbefalt 100 g fruktose pr kilo epler, noen 300g, jeg ligger på en middelvei da vektreduksjon er et mål :)

Tilsett gjerne ¼ ts kanel.

Kanskje kan jeg få til så mye at jeg får nok i frysern til desserten julaften. Vi skal ha Tilslørte bondepiker. :)

Jeg fant også denne oppskriften på Tilslørte høstpiker som skal prøves så fort eplemosten er klar.

Se alle mine oppskrifter her >

Kommentarer