Den fiiiine serien Downton Abbey

Mange har nok fått med seg Downton Abbey som nå går på NRK
Jeg er stormforelsket. Jeg har sett serien ferdig og er veeeldig rastløs på Sesong 2.

Serien er fra 1912 og noen år videre. Serien handler om en rik familie som bor på en fantastisk eiendom Downton i England. Da familiens hustru ikke bærer frem en sønn, blir plutselig alt hevet på hodet.
Vi følger både ekteparet, deres 3 døtre og dere tjenerstab.
Kjolene er helt fantastiske, landskapet er selvsagt vakkert og interiøret er nøye valgt ut. Her har de som jobber med location og props gjort en utrolig jobb.
Filmingen er gjort i og utenfor Highclere Castle, som virkelig er et fantastisk bygningsverk. 
Replikkene er utrolig flotte og til tider morsomme. Særlig de tørre fra Dame Maggie Smith. Produksjonen er den dyreste i britisk tvproduksjons historie og kostet 1 million pund pr time å filme.
Dame Maggie Smith og Hugh Bonneville gjør en meget god figur og spiller de med mest energi, og det passer de til! 


Jeg sitter fjetret og venter på sesong 2, imens skal jeg handle inn denne DVDen og se meg trøtt og mett på den :)


Her er noen bilder. Se særlig på kjolene.... sukk de som levde i en slik tid, iallefall littegrann :)











og heelt til sist en trailer: 

Kommentarer