Hagehjelp på radioen

Chris Beardshaw til høyre
Jeg sitter mye alene og tegner på jobb, og etter å ha hørt meg lei på popmusikk dumpet jeg over BBC Radio 4 sitt hagepanel Gardeners Question Time (GQT). Dette er altså et radioprogram som går hver fredag rundt klokken 15, og episodene blir liggende ute på nett i etterkant. Det ligger over 80 episoder tilgjengelig. :)

GQT er et panel gartnere som veksler på å reise England rundt og besøker små og store hagelag. De treffes i hager, i kirker, i orangerier, i parker og på alotments. Panelet sitter på rekke på en scene, og alle med hagespørsmål står i kø og får utdelt en mikrofon de kan stille sine spørsmål i, og panelet svarer villig.
Ofte er det mye humor og koselige betraktninger og erfaringer. Jeg ler og koser meg når jeg hører på. Jeg har det altså stående på i hodetelefonene på jobb, og rigger det opp på planterommet når jeg sår og prikler.

Det er mange spørsmål som går igjen (Hvorfor vil ikke min Blåregn blomstre, hvordan klipper jeg roser osv) også er det mange helt spesifikke problemstillinger som "hvilke planter bør jeg ha i leire i skygge under et tre.
GQT startet opp i 1947 og er fortsatt meget populært!
Eric Robson leder panelet som ofte består av 3-5 av disse: Carole Baxter, Chris Beardshaw, Matthew Biggs, Bob Flowerdew, Pippa Greenwood, Bunny Guinness, Carol Klein, Roy Lancaster, Tony Russell, Anne Swithinbank og Rosie Yeomans.

Etter hvert program legges svarene ut på websiden.
Dette kan da se slik ut:

Planting suggestions for 1X6m east-facing border which has been cleared of bindweed

Bunny Guinness suggests:
*Hydrangea ‘Merveille Sanguine’ for its deep red flowers.

Chris Beardshaw suggests:
*Viburnum bodnantense http://www.bbc.co.uk/gardening/plants/plant_finder/plant_pages/971.shtml
*Geranium psilostemon – for its cerise pink flowers http://www.bbc.co.uk/gardening/plants/plant_finder/plant_pages/348.shtml
*Crocosmia ‘Severn Sunrise’

Gartnerne reiser gjerne innom hager eller parker på veien og intervjuer eiere og gartnere som du ser på bildene.

Jeg anbefaler virkelig disse programmene, og abonnerer også på programmet på podcast.

Matthew Biggs til høyre

Kommentarer

Mari Anne sa…
Nå skal jeg sjekke om ikke en av guttene ønsker seg ny iPod, for da kan jeg overta den gamle. De programmene har jeg bare lyst til å høre.
Lin sa…
Mari Anne:
Ja eller bare høre på PCen :)