Litt utehaging i dag!

Forruten en skikkelig vannerunde på planterommet, har jeg i dag også fått vært litt ute i hagen.
Jeg har gjødslet snøen med litt aske! I følge gutta på Gardeners Question Time, så skal man ha omtrent like mye som salt på egget. Så da prøvde jeg det :) Jeg er veldig glad i salt dah!

Jeg gravde frem trappen fra 40 cm hard is.

Klappet forsiktig på snøklokkene mine og oppserverte litt rundt i dette ene beddet som altså begynner å våkne. Snøklokkene ble oppservert 5 dager før i år enn i fjor. Altså er sesongen hos meg pittelitt tidligere enn i fjor så langt. 

Dette er altså mitt fine mirakelbedd som hadde roser nesten frem til jul i år. Her er det alltid veldig tidlig ute, og det er her Snøklokkene nå blomstrer. I sommer skal dette beddet utvides og blir til et "flammebedd", fyllt med blomster i gult, orange og rødt. :)
Tømte overvintringspottene mine med sådd for vann. De står nemlig i brett uten hull, og de var faktisk fylt til randen med vann selv om de står under tak. Er nok snøen som har smeltet der og. Jeg har flere brett med stiklingr av eføy stående i kjøkkenhagen, men den klarte jeg ikke å finne under all snøen.

Jeg har fyllt på med fuglemat, viktig å holde det gående ennå en stund til. Det er fotsatt ikke stort å spise for småfuglene der ute nå. 

Så har jeg lusket rundt og forsøkt å finne ut hvor jeg skal sette kaldbenken min. Jeg tror ikke jeg klarer å velge, så da blir det nok to. En i skyggen på nordsiden, og en i sola på sydsiden. De skal lages til helgen. 
Det kommer nok en post en av de første dagene om hvilke typer kald og varm -benker som finnes. Jeg har jo ikke drivhus og da kan disse hjelpe på litt for å få sving på sesongen litt før. 

Kommentarer

Bille sa…
Høres ut som om hagesesongen er i full gang hos deg! :-) Det er utrolig spennende når snøen forsvinner og kjent og ukjent dukker opp. Ser fram til mer om kaldbenken din, trenger ideer til praktiske "barneværelser" i feriehagen.
Linda sa…
Jeg skal også ut og kastelitt aske her og der:) Jeg lurer på, du virker litt bevandret i england... Jeg skal en liten tur til london på onsdag, noen steder i london hvor du anbefaler ift planter/gartnerier/blomstershops? Skal bare være en dag, så noen tid til utflukter blir det ikke, men noe finnes kanskje i sentrum?
Lin sa…
Bille: Jah, jeg gleder meg også til å få igang slike benker. Jeg har ingen erfaring å blogge om, så det blir mer innspirasjon fra nettet og noen skjermdumper fra filmer der de lager benker. Vi får håpe det blir nyttig. Så får jeg heller blogge løs om erfaringer neste år, eller året etter der!

Linda:
Nr. 1
Jeg synes jo helt klart du skal dra til Kew. Men så er det vanskelig å dra fra Kew igjen, og om du bare har en times tid, så blir vel det litt voldsomt. Kew selger frø, løk, planter, redskap osv. men har ikke svært utvalg.

Nr. 2
Clifton Nurseries i Little Venice.
Det er jo så utrolig koselig i Little Venice, og her er både walled gardens og et plantesenter.
http://www.clifton.co.uk/about/london_map.asp

Nr. 3
Trøstepris Clifton hos COS
Hennes og Maurits har et litt dyrere klesmerke som heter COS, de har innvitert Clifton nurseries til å ha en liten miniavdeling inne i COS sin klesbutikk i Regent Street. Dvs mitt i den største tursitleia. Her finner du antakelig et mini mini utvalg, men kanskje er det bedre enn ikke noe, om du har veldig liten tid, og alikevel er i nærigheten. Clifton er på besøk hos COS nå i helgen som var og frem til og med 18. mars. :)
Kanskje kan du kjøpe noe løk eller bluebells i potte, og ta med hjem som potteplante eller skylle røttene for jord og pakke inn i papir, også videre inn i plast.

Ta uansett med deg en stor ziplock pose eller brødpose med endel kjøkkenpapir, tilfelle du finner noe du vil ha med hjem.
Du har lov å ha med frø, løk, potteplanter (ikke mange), avskårne blomster og planter fri for jord. Og selvsagt hageredskap! :)

Håper dette var til hjelp!
Lov å fortelle om hva du evt. rakk! :)
Linda sa…
Å tuuusen takk:) De jeg skal reise sammen med er ikke spesielt hageglade, men jeg skal prøve å liksom plutselig være i nærheten, he, he:) SKal gi rapport:) Tror jeg tar en tur snart igjen og da drar til kew:) Ha en flott dag:)