Broadbeans / Bondebønner / Hestebønner

Broad beans, sukkererter og søte små Tagetes fra kjøkkenhagen

Gosh, ja disse bønnene har mange navn. Jeg kaller dem Broadbeans særlig siden jeg ikke har funnet såbønner for salg her i Norge. Jeg har hamstret i England.
Når jeg kom hjem fra Italia i går høstet jeg stolt 1 kg (med belg), men hvordan skal de tilberedes?

Vel de skal iallefall ut av belgen og kokes slik at man får av de litt beske skallet. Om du plukker dem veldig unge kan du spise dem som de er, for da har ikke skallet etablert seg skikkelig ennå.
Se My Tiny Plot sin oppskrift på jobben her >

Her følger et knippe oppskrifter på spennende retter med Broad beans:
Crostini med bondebønner og chevre >
Kylling og Broad bean tagliatelle >
Stekte nypoteter med parmaskinke og Broad beans >
Jamies Utrolige mos av erter og bondebønner på toast >
og flere >
.
Årsaken til at jeg dyrker bønner (allerede før jeg vet hvordan jeg skal bruke dem:) er at jeg har lest at årsaken til at asiaterne har langt mindre hyppighet av kreft er at de er så flinke på erter, linser og bønner. Jeg søkte litt rundt, og ser raskt at det bare er en av fordelene med belgvekster. Les mer om helsegevinstene her >

God Belg!!

Kommentarer