Detox igjen

Ja så er det tid for Detox igjen.
Jeg følger en diett som heter Clean Detox av Dr. Junger.
Legens mål med denne 21 dagers dietten er å resette kroppen til å håndtere fordøyelse, nedbryting av alt det unaturlige vi vanligvis inntar (kaffe, alkohol, fett osv), å styrke imunforsvaret samt sette kroppen i stand til å lettere reparere seg selv dersom man blir syk.
Mange gode grunner :)
Jeg gjør det fordi jeg får så veldig god energi av det. Etter en lang sommer med festivaler, lange middager, masser av snop og is så føles det virkelig som det rette å gjøre.

Jeg har gjort dietten 3 ganger før, og setter i morgen i gang på ny. Jeg tar ikke 21 dager, men 7. Dag 5 kommer energien og den sitter og sitter i månedene fremover. Jeg hadde nok kjørt 21 dager om jeg hadde vært alene, men siden jeg er familiemamma først, så blir det slik :)
Jeg kjenner jeg gleder meg allerede.

Kort om fremgangsmåten:
1 fast måltid pr dag (lunsj)
2 flytende måltid pr dag
2 ss olivenolje før sengen
12 timer mellom middag og dagen etters frokost
Sitronvann før frokost
Yoga og turer hver dag (kan være kort, men godt)

Maten man kan spise er stort sett helt upreparert naturlig ingredienser. Det er endel unntak. Tomater, bananer, druer og appelsiner er kanskje de mest overraskende. De som man ikke kan spise er fjernet fra dietten da de er matvarer som ofte gir allergier, mageproblemer eller er tunge å fordøye.
Selvsagt er alle melkeprodukter, alkohol, koffein, melprodukter som inneholder gluten forbudt. Og mye mer :) Fisk som torsk og laks samt Kylling, and og kalkun er lov.

For å holde orden leser jeg denne som også inneholder oppskrifter >
Jeg bruker ikke så mange av de oppskriftene, men om du følger denne lenken kan du lese erfaringer og matforslag fra mine tidligere Detoxer her >
De oppskriftene jeg har benyttet mest er disse fra Gwenyth Palthrow>

Jeg gleder meg allerede til en knakende flott tur til grønnsaksbutikken på Grønnland i morgen!

Kommentarer