En av de aller vakreste rosene

Jeg har sagt det før, hun er så vakker denne fiiine dronningen! Queen Elizabeth heter hun :) og er en av de aller vanligste rosene å få tak i i norske hagesenter.

Det er kanskje en grunn til at mange ikke avbilder henne som hel busk. Hun er ikke så fin solitær. Iallefall ikke her hos meg. Hun bir langt høyere enn bred, og er nok finest tre og tre sammen, eller gjerne også fem eller ni :)  Jeg har hatt henne som hekk, og da plantet jeg på to rekker pralellforskjøvet i forhold til hverandre.

Hos meg (H3-4) fryser hun heeelt ned til jordoverflaten hvert år, men fantastisk høy blomstringsfart i juli hvert år :)

Jeg har også sett henne som klatreplante i England, men ikke her. Ser du det her, så rop, jeg vil ha!!!
Jeg liker rosa, løse få kronblader og mørkt sunnt blankt bladverk! Hun mestrer alt!

Legg til bildetekst

Og her åpen butikke for bier og sommerfugler :)
Ser du likheten?

Kommentarer