Løvkompostprosjektet Del 1


For noen uker siden raket jeg tom bestefarhagen for løv. Jeg fylte 4 sekker mer enn halvfulle med løv og skal etter oppfordring fra Monty Don forsøke ett løvkompostprosjekt.  Leaf mould som han kaller det.
I følge Monty vil det ta 6 mnd å få nok nedbrytning til å bruke det som ett topp lag i ett bedd. 12 mnd for å lage en god plante jord. Den blir veldig finkornet så jeg vil tro den vil være perfekt å bruke til såjord blanding. Jeg håper jeg har tolmodighet til denne lengste.  :)

Se Monty Don forklare her >

Jeg har ikke løv selv, så løvet fra bestefarhagen kommer godt med! Og flaks for meg har han ikke noe snegler. Heldiggrisen!

Her er en slags oppskrift: 
1. Kjør gressklipper med oppsamler eller rak sammen løv (ved klipping vil alle partiklene bli mindre og man får en raskere nedbryting)
2. Legg løvet i en haug litt vekk fra den vanlige komposten (annen nedbrytingsmetode) evt i en søppelsekk.
3. Vann løvet slik at det er gjennomvått. Gjør dette en gang pr måned ved behov. (særlig viktig i sekk) Hvis du bruker sekk stikk noen hull i bunnen slik at overskuddsvann kan renne ut. 
4. Etter 6 måneder har du et lag jordforbedring som vil gjøre beddene et partyområde for mark, og etter 12 måneder god jord. 

Dette er da etter engelske forhold. Og siden jeg foreløpig ikke har hatt dette prosjektet i gang i mer enn 14 dager, kan jeg ikke gå god for at våre temperaturer vil gi samme fart som i milde fuktige England. Men jeg skal rapportere jevnlig her på bloggen så får vi se! :)

Har du erfaringering med løvkompost så er jeg intressert i alle tips i kommentarfeltet under her! 

Kommentarer

Linda sa…
Jeg har hentet løv inn i hagen og klippet og kompostert, gleder meg til jord jeg også. Et artig prosjekt:)
Mari Anne sa…
Nå kom jeg plutselig på at jeg startet et sånt prosjekt for mange år siden, men glemte sekkene bak låven. Skal jammen sjekke dem i dag.