Test av årets juleøl - butikkøl

Så har vi vært på Juleøltest. Hvert år arrangerer Jan Sølve juleøltest og sommerøltest. Det hele startet opp i 1998 og vi har jubileum å planlegge om få år :)

Tidligere år har jeg vært ganske så knallsikker på hvordan mitt juleøl skal smake og jeg har dømt hardt ut fra det. Nå som jeg har smakt mange flere juleøl enn tidligere er jeg plutselig ikke så sikker i min smak lenger. Før ville jeg ha den dyp rød med smak av karamell og kanskje litt kaffe. Gjerne mer spiss i smaken enn fylde. Dette mente jeg var for å motstå den fete maten.

Nå har det seg slik at jeg ofte hopper over det festeste av maten og jeg liker rett og slett mer fylde. Når det er sagt så må jeg vel også legge til at jeg fortsatt blir sjarmert av et skikkelig særpreg. Ikke bare litt slik at det virker som om noe er feil, men de som tør å ta den helt ut.

Siden storparten av panelet er fra Sandefjord (er nesten 50/50, men vi legger på litt for kjente) er det selvsagt viktig at Grans sine øl kommer opp på pallen. Det er alltid det viktigste mål!

Testen er en blindtest og vi vet dermed ikke hvilke øl vi smaker og rekkefølgen trekkes slik at arrangøren ikke kan ha Grans til sist når alle er litt brisne og alt smaker suuuupergodt.


Her er altså resultatet fra årets testpanel (mine i parantes): 

1. plass Grans Julebrygg 121 poeng (21) (Skikkelig fin trøkk)
2. plass Grans Juleøl 113 poeng (14) (plomme eller sviske? fin)
3. plass Frydenlund Juleøl 111 poeng(15) (litt mer bitter nesten sur?)
4. plass Hansa Julebrygg 105 poeng (11) (nesten litt brent/røkt)
5. plass Tuborg Juleøl 104 poeng (16) (sjeli)
6. plass Rignes Juleøl 94 poeng (14) (hmmm anonym)
7. plass Mack Xmas beer 87 poeng (16) (hmmm nei)
8. plass Santa´s Swallie 86 poeng (17) (gosh, spennende, ingefær?)


Resultatlisten med vinnere fra venster

Pallen!
Denne skotten brakte med seg masse deilig krydder og var virkelig stas. Dog havnet den på sisteplass i panelet. Ikke hos meg!
Om du er tørst på mer kan du besøke en kollegaes gode blogg der han smaker seg frem blandt flasker og fat!  Se bloggen kvitre.no her >

Kommentarer