Dag 3 med hagebesøk

Dagen i dag startet med pakking og bæring av kofferter og en eske med planter...
Så ventet frokost sammen med hyggelige hikere som overnattet på samme Inn som meg! Mye koselige pratevillige briter. Jeg fikk blant annet enn innvitasjon hjem til et par som bodde litt lenger syd langs South Downs Way (fot-tur-rute på 7-12 dager).
Jeg vinket trist farvel til søte Margareth og Martin som driver koselige The Bucks Head Inn i Meonstoke.

Jeg satte navigatoren på Mottisfont som er hagen alle vil jeg skal besøke. Alle lokale kjenner og anbefaler denne først av alle Hampshire hager. Den skal dog være best på roser...
De er jo ikke helt i sesong nå.
Mottisfont Abbey ligger i vakre Test Valley og langs den utrolig flott Test river som skal være den reneste og vakreste kalk-elven i verden.
Tomten ble først bebygget i 1201 også ombygget med jevne mellomrom. Har fungert som et hjem frem til National Trust tok over driften.

Hagen burde jo være moden siden det vakre huset er såå gammelt og den enorme Walled garden er nok et tegn på det. Noen enorme og gamle trær viser også modenhet, men ellers var det faktisk ikke så veldig fantastisk. Kanskje jeg begynner å bli blasert?? Vel det var iallefall en nydelig tur langs elven! Fant også noen nye oppbindinger av roser. Mer om det senere. Etter knappe 1 1/2 time følte jeg meg ferddig og satte nesen videre.
Flaks for meg ligger Sir Harold Hillier Aboretium rett borte i nabolaget.

Etter å ha unngått å kjøpe enorme 5 liters potter med juleroser dyrket på Hillier til 40,- kroner stykket OG ikke handlet i gavebutikken eller i galleriet (puh) fikk jeg biletten min og vandret spent inn i vinterhagen.
Gosh ja det var noe annet. Enorme mengder juleroser i alle farger. Selv aprikos!!!!
Og igjen fantastiske små erikahager/enorme erikabeplantninger. Jeg er meget overrasket over hvor utrolig flott Erikane er i bedd på denne årstiden!
Og jeg som ikke en gang liker dem i potte!!

Videre hadde de en enormt frodig og lush Bambusskog. Stooore områder og jeg kunne gå inn under dem. Noen med nesten hvite stammer, noen med knall grønne stammer og noen med stripete stammer! Sååå fine!
Jeg så minst 12 Daphner og de lukter himmelsk. Min favorittplante over alle!!!

Etter en pause og en kaffe fant jeg brått ut at jeg ikke hadde gått Magnolia Valley! Tabbe, så den fikk jeg med meg før jeg ruslet tilbake til bilen. Passerte pottene med Juleroser igjen og kunne høre dem rope på meg!! Stakar dem og meg! Jeg vurderte å si til tollerne på Gardermoen at de har medisinsk virkning på meg, og det er jo helt sant! Å forlate dem der gjorde virkelig fysisk vondt!

Nå sitter jeg i en liten søt pub i tykkeste Hampshire og spiser lunsj. Snart skal bilen tilbake til Avis og jeg tilbake til Langhus!

Kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å bade i bildene i hele natt! Photoshop skal få ben å gå på :)

Mitt nye kamera har virkelig svart til forventningene. Jeg har også skutt en liten film i Vinterhagen på Hillier, men med manuelt fokus, eller heller ufokus! I morgen håper jeg å få mer ut på bloggen! :)

Ha en fortsatt knall påske!








Kommentarer