Fotokurs - Bildekomposisjon og rammer

Jeg går for tiden et fotokurs (engelsk), og her skribler jeg ned hva jeg har lært slik at jeg kan ha det som huskeliste. :)

Før denne timen som het Composition - komposisjon tenkte jeg at, pytt sann. Dette kan jeg mye om. Dessuten har jeg et godt øye. Trodde jeg...  Det viste seg å være en sannhet med stort forbedringspotensiale. Etter å ha gått igjennom mine "beste" bilder etter denne timen står det ganske tydelig at jeg har mye å øve på. 
Flere av tipsene vi fikk er slike tips som virker litt unødvendige og bagateller, men når man sammenligner (se bildene under) så ser man jo virkelig forskjell.

Og etter å ha tatt noen få mobilbilder ser jeg at jeg allerede har fått noen av disse reglene inn i rutinen. Må brukes altså!

Vår eminente lærer hadde følgende regler å lære oss: 


1. Velg hva du skal ta bilde av - Less is more
Det er morsomt særlig på ferie å forsøke å fange alt i kameralinsa. Forsøke å spare alle intrykkene til en kald vinterdag. Men det man som regel ender med, er et travelt bilde med alt for mange enheter, som ikke lar øye hvile på noe. Man titter på bildet og tenker at tja, dette ble jo ikke sååå bra uten å klare å sette fingern på hvorfor. 

På kurset lærte vi at man MÅ velge. Hva skal jeg ta bilde av nå. Skal jeg ta bilde av ungene som spiser is, stranda med alle menneskene eller vannet der alle bader? 
Velge en av dem, så fokusere på den ene tingen og skjule eller duse ned alt annet. Det er flere måter å gjøre dette på. Man kan justere dybdeskarpheten slik at bare motivet blir i fokus og alt annet blurry. Man kan zoome inn og få med mindre i bildet eller man kan rett og slett flytte bena. Det siste har vist seg vanskeligere enn først anntatt, iallefall for meg. Jeg er lat!
Det er jo ikke slik at man aldri skal ta bilde av alt, men sørg også for å ta endel bilder der man har virkelig valgt, og se hvilke bilder du lar rulle på skjermspareren siden. Her er husken, et eksempel:

Bilde 1: Tja helt greit. En masse plen, et stort tre, koselige påskeliljer... Litt kjedelig kanskje?

Bilde 2: Oi en huske... Når jeg tok bilde 1 hadde jeg sett husken og jeg synes den var så søt. Men når jeg tittet på bildet så jeg jo at husken ikke kom frem i det hele tatt. Dette bildet er heller ikke riktig. Jeg burde ha husken i fokus og blurre ut alt bak. Nå er alt i fokus og bildet er fortsatt for travelt. Jeg lærer sakte men sikkert. 


2. The rule of thirds
Denne har garantert et navn på norsk, anybody?
Se i bildene under (de bytter så hold ut i noen sekunder).
Rutenettet deler bildet i tre begge veier. Der linjene krysser (de fire punktene nærmest senter, er altså punkter man skal ha hovedmotivet. Feks i et portrett av ei jente så er det hennes øyne som skal plasseres i ett av de fire punktene. I bildet under, av fjellformasjonen, så ser du feil plassering i det venstre bildet og riktig i det høyre. I det venstre har man sentrert både hovedmotivet og horisonten. Feil og feil. Mens i bildet til høyre som er rett har man plassert hovedmotivet nede til venstre og lagt horisonten langs den nedre linjen. 
Rutenettet vises i mange kamera, enten automatisk, eller du kan slå det på. 


Bildet er lånt fra wikipedia. Les mer om Rule of thirds der >



3. Ikke sentrer horisont og linjer i midten av bildet
Dette punktet hører litt til punktet over med Rule of thirds. Man må altså bestemme seg. Er det himmelen jeg tar bilde av, eller er det det under. 
Her er regelen altså at horisont eller vannrette linjen må ligge i den øvre del av bildet eller den nedre (se punkt om The rule of thirds).
Her følger forskjellige bilder av det samme. Egentlig er det kun ett bilde som jeg har beskåret forskjellig. 
Hvilket liker du best? Det første bildet er orginalbildet der jeg har horisonten/linjene midt i bildet.
Orginalbildet (Glasshuset i RHS Wisley Gardens)

Lite Himmel

Masse Himmel (kunne vært en lab der de produserte kjemikalier)

Stående lite himmel med masse hage
Stående masse Himmel



Jeg er ikke sikker på hvilket jeg liker best, men jeg ser iallefall at de forteller helt forskjellige historier. Noterer det bak øret! :)


4. Manage negative space
Jeg finner ikke noe god oversettelse for denne... Det læreren forklarte var at om man har fulgt alle regler og har lagt det viktigste elementet i de rikte områdene i bildet så vil man få noe som bare er luft / bakgrunn. Og da skal man selvsagt også tenke på hvor man gjør av dette området. 
Om man for eksempel tar et portrett av et barn, en blomst eller en hund, så er det mest flatterende om objektet ser skrått til en av sidene. Da skal altså dette negative området/luften være i samme retning som objektet ser. Se bilde av fine Jacob, han er plassert nesten riktig og ser til høyre, derfor er det negative området også til høyre. 
Her riktig med negativt område i samme retning som Jacob ser

Her feil ved at det negative område er i motsatt retning av der han ser. Man føler på en måte at man går glipp av noe. Hva er det han ser på og hvorfor ler han? Føler ikke i det samme i det foregående bildet. 


5. Det gylne tallet 3
Denne finnes også i hagedesign, men der heter vel regelen at man alltid skal ha oddetall. Altså når du skal lage en gruppe med planter, så velger man ikke 2, 4 eller 6, men oddetall. Det ser langt mer naturlig ut, og når man bruker partall, så får man behov for å sette ting i system og på rekker. 
Læreren nevnte her eksempel med lyktestolper. Tar man bilde av en vei med lyktestolper, velg 3, ikke 2 eller 4. Dette betyr igjen at du må endre zoomingen din eller flytte motivet eller bena. Eller alle 3 :)


6. Ramme inn motivet
Yess, denne vet jeg at jeg er god på. Jeg synes alltid det er så flott å ta landskapsbilder, der jeg forøker å få med noe fra der jeg står, feks et gjerde eller noen grener øverst. Jeg rygger alltid inn i buskas når jeg skal ta slike bilder og står ofte på tærne for å få med noen grener i overkant. Jeg synes liksom lanskapet virker større og lenger borte om jeg gjør det. 
Dette eksemplet er nesten litt i overkant. :)




.

Kommentarer

Så flott oppsummering, Lin !
Forsøker å komme meg gjennom et par fotobøker, men det blir ikke fullt fokus slik du får på et kurs. Da 'må man' sette av tid.

Her er en annen side:
http://www.fototips.no/index.php?side=komposisjon

I bokserien 'Digital Fotografering' (Scott Kelby) og i 'Bedre fotografering' (Fagervik) oversettes regelen til '3 deler' og 3 elementer.
Lin sa…
Takk for masse tips Gyldenlakk! :)
For hver dag jeg lærer mer innser jeg at jeg har ennå mer igjen å lære ;)
Humlehagen sa…
Tusen takk for hilsen på bloggen min, da kunne jo jeg finne deg også!:)Så lærerike fototips!:) Klemmer fra Else Britt:)
Jan Sølve sa…
Ang. Rule of thirds: Heter "Det gyldne snitt" på norsk.
Lin sa…
Ahhh, takk Jan Sølve! Jeg visste at det hadde ett kort og catchy begrep!