Oppvisning i formklipping - Villa Gamberaia

I juni besøkte mamma og jeg vakre vakre Villa Gamberaia i utkanten av Firenze Italia. Gutta var med de også :)  Jeg hadde hørt Monty Don entusiastisk besøke denne hagen og det var hele reisen ett håp om å få se den.

Vi dro rett etter frokost og kjørte litt tvilsomme etter en navigator som påsto at vi skulle kjøre bitte små veier med høye murer og hekker. Den påsto at vi var fremme utenfor en høy massiv metallport uten noe særlig skilting til en verdensberømt hage. Utenfor porten var det plass til 4 biler å parkere.
Dette måtte jo være feil?

Etter å ha diskutert og snudd flere ganger ringte vi på en klokke og porten åpnet seg.
Innenfor tårnet noen enorme klippede hekker. De var minst tre ganger min høyde.
Vi tuslet forsiktig inn og fant en åpen dør i et hus til høyre. Der satt tre blide italienere og ønsket oss velkommen og forklarte hvordan vi kunne parkere begge bilene våre.
Vi betalte og fikk ett kart. Da vertskapet ikke var så gode på Italiensk lærte jeg først historien om huset via Wikipedia når jeg kom hjem.


Eiendommen ligger på en slags tunge ut av åsen slik at det er slik vakker utsikt til alle kanter fra huset

Ser du den blomstrende Santolinaen? De er sååå vakre! Legg også merke til formklipp i mange mange nivåer!

Såå vakre stier

Jeg har ikke tilmodighet til å få på plass en hekk og her har de like godt fire i litt forskjellige høyder for å gi en flott effekt sett fra litt avstand. Den løfter blikket opp et par meter til hagens focal point, som jo er utsikten over Firenze gjennom et vindu i hekken bak. 

Huset sett gjennom hagen

Min mann nyter utsikten over Firenze

Bowlingbanen

Hmm det var jo en pussig mur. Hva er inn den døren?

Gosh

De vakre hortensiane står faktisk i potter...

Opp trappen bak muren.... og  utrolig mange sitrustrær i potter. Jeg talte til minst 50 før jeg gav opp. 

Rommet til venstre er stort og tomt. Jeg gjetter at alle pottene flytter inn der om vinteren. 

Sitrus-hagen er altså bak muren i høyde med andre etasje på huset

En vakker kilde fontene midt i hagen

Takk for oss!

Om man skulle få komme inn i huset og se hagen får man plutselig forståelse av hvor hagen er tenkt beskuet fra:

Se denne filmen for å få mer info om både, tiden områet og denne hagen:

Kommentarer

Unknown sa…
Ja det var litt av et sted!
Lin sa…
Lykkelige hagen:
Ja utrolig flott. Særlig siden det ikke er en svær hage. Men en som viser hva man kan få til på mindre plass. :)