Status i kjøkkenhagen og drivhuset!



I går fikk jeg endelig tatt en skikkelig sjau i kjøkkenhagen.

Her er status:

BELGER
Bønnene vokser MYE høyere enn klatrestativene jeg har satt opp. Bambuspinner er jo altfor korte!
Her må jeg ut å raide skogen før neste år for å finne noe høyere å klatre i.

Sukkerertene både de blå og de grønne vokser flott.
Jeg har høstet minst en kilo og kan stadig observeres ute i hagen tyggende.

Erteblomsterpyramiden er endelig i fart etter at jeg bare har latt plantene slynge rundt på bakken. Dette gjør jeg hvert år og når jeg sent prøver å binde dem opp så knekker de sprø plantene rett av. Like dum i år som alltid. Vel, de resterende er tvunget intill bambuspinnene iallefall.

Broad beans / Bondebønner er trege i år. De er dog høye og sterke. Må alikevel få på plass noe støtte rundt dem før belgene blir tunge!


POTETER
De tidlige potetene (Berber) er åpenbart store der de støtt stikker opp av sine hyppede furer, men de har ikke blomstret... litt teit. Ja ja, jeg spiser dem opp selv om de ikke har blomstret. Tar litt og litt jeg.

Asterix poteter fra i fjor har besluttet å ta over plassen til både Zinna og purre i år, så nå sliter jeg jo med å velge. Skal jeg la dem stå eller rive dem opp og la de to andre få plassen...

De blå Kongo potetene har jeg spadd opp 2 planter siden den blomstret. Og der fant jeg ...ta daaaa... IKKENO? Veldig rart. 2 pjuni små poteter og det var alt. Ja ja, jeg krysser fingrene og lar dem stå til riset visner.


RØTTER
Gulerøtter er sådd i mange omganger og ingen av dem er klare nok til å spises.
Jeg har sådde gule, røde, oransje og mixer. Bare de oransje har kommet opp. :/
Ja ja, har iallefall tre rader med oransje, så jeg sutrer ikke.

2 rader med Kålrot er også på vei opp. De er ennå små så jeg håper jeg rekker å få noe avling på dem.

Jeg har en veldig flott rad med Pastinakk. Sådde tre rader med forskjellige sorter og bare den ene sorten har spirt (Guernsey Demi-Long).

Jeg har noen få flotte rødbeter som begynner å bli svære (Boro), de bør jeg nok høste nå... hva skal jeg lage med dem tro? Bakt med hvit gjeitost er min favoritt. Har du forslag?

De gule rødbetene setter igang og er klare for tynning.


LØK
De gule løkene er fortsatt i sterk vekst og jeg har høstet endel allerede.
Sjalottenes ris visner ned nå, så de er nok snart ferddi

Hvitløken tok jeg opp før ferien og de er snart spist opp. :)


BLOMSTENE
Fuglene har sådd Solsikker der de ønsker dem, og jeg lar dem vokse og gro der de faller seg :)
Jeg elsker Solsikker og det er stort sett bare de fuglene sår som blir noe av. Hadde en rød i fjor av ett lass sådde. Ja ja. Jeg lar fuglene ta seg av den jobben siden de åpenbart har skjønt noe jeg ikke har.

Valmuer som jeg trodde skulle være litt tricky å få til har bare blomstret over evne. Selv om jeg aldri fikk til å tynne (Det er bare SÅÅÅ vanskelig å kaste flotte små planter) så ser det flott ut!

Heleniumene er sååå fine. Flotte røde og sterke!

Zinnaene er nok en gang dronningen i kjøkkenhagen. Gosh så vakker hun er! Tror kanskje jeg skal bare så dem direkte på et felt til høsten når frøene er modne. Det bør gå det?

I år har jeg kantet hele den ene langsiden med kamille og det har virkelig gitt god kamilleavling. Jeg får dog mye lus på dem... Det gjør vaske og tørkeprosessen endel lenger enn uten.
Tips?


ANNET
Spagettisqashen er på vei over sine og andres marker og vidder. Jeg lar den rusle under grønnkålen og får heller vanne den litt manuelt.

Druer altså. Finnes ikke noe som er så spennende som første drueklasene noen gang. Jeg har sikkert hatt 5 drueplanter og aldri har jeg rukket å få druer på noen av dem før nå. Men nå er det MYE. De er blå og heter Vitis vinifera Black Hamburg (Frankenthaler). Har du erfaring med den?

Majs er gøy. De gir høyde i kjøkkenhagen og er så sterke og flotte. Jeg har bare et lite felt, men er veldig spent! Har aldri dyrket det heller før, så veldig spennende!


GRØNNGJØDSEL
Det er på tide å komme igang med grønngjødslingen. Jeg har noe Perserkløver og noe blodkløver. Jeg må kjøpe litt mer. Felleskjøpet selger store pakker til ikkenoe, men de står ikke ute i butikken, du må spørre om dem.
Jeg gjødsler nå hvert felt som blir ledig. 

SNEGLER:
Jeg har vært skikkelig kjekkas og sagt at jeg ikke har snegler i år... det viser seg å være en overdrivelse. Bare i går fant jeg to... isj altså! 

Våte valmuer på ugresspølsa stortrives

Løken vil gjerne lukes!

Rødbetene begynner å bli store

Mer rødbeter på vei! Jeg liker dem små så jeg sår til og med ut juli. 

Røtter i fart!



Go majs!

Berber, Asterix og fire pittesmå Blå Kongo

Salat!

Rødbeter!

Blå Kongo potetblomster!

Zinnaene er fra egenhøstede frø fra i fjor!

Bønnene blomstrer
Lager kamillete

Blå sukkererter!

Kommentarer

Turid sa…
Flott i kjøkkenhagen din. Lykken er giftfri og egendyrket mat :)