Innkallingstrening av hund

Nå skal jeg prøve meg på noe nytt. Jeg skal tipse om en hundetreningsmetode. Den er ikke engang min. Jeg bare vidreformidler det jeg lærte på Asker og Bærum Hundeskole og som vi nå har praktisert i 8 år.

Min hund var da 6 år gammel omplasseringshund og en sterk hannhund av en terrier. Jeg hadde stort behov for bistand da vår fine hund var på vei til å ta over hele familien.
Og hjelp fikk jeg.
Det meste av det vi lærte var viktigst å utøve i starten og ikke så mye nå lenger. Men det vi fortsatt gjør hvert år, hver august/september, er innkallinstrening.

Det du trenger er en hund som er litt flokkorientert og noen godbiter i lomma.
Dersom du allerede har innkallingen på plass, er dette en noe tung metode i hverdagen. Fungerer mest for de som allerede har innsett at dette er et problem man må få løst.
Min hund er 72% gjeterhund og responderer maxx på denne metoden.
(Jeg vil nesten tro at dersom du har en jakthund som går jakt, at det antakelig er feil at hunden flyr rundt og passer på hvor du er, men dette har jeg ikke kompetanse på, har du?)

Poenget med metoden er altså å gjøre hunden trygg på at du har skumle hensikter og stikker av fra flokken (han) i tide og utide. Du er altså utrolig uforutsigbar.
Man spiller altså på hundens trygghet i flokken.

Gjør hunden utrygg på dine bevelgelser og handlinger
Våre favorittgodbiter Provit Lever.
Ha lomma full av godbiter, bra godbiter (viktig)
Gå tur til du kommer til et sted det er greit å slippe hunden og der det ikke er noen andre hunder
Slipp hunden
Hunden løper kry avgårde og lukter på alt mulig spennende
Sakk forsiktig bakover. Og uten å knekke en kvist lister du deg bak et tre og gjør deg så liten som mulig
Etter en stund finner hunden ut at "Shit hvor er mamma/pappa?" og begynner å lete etter deg
Ikke avslør deg selv om du ikke virkelig virkelig må 
Hunden vil rote litt i starten, men du har jo godbiter i lomma, så etter litt roting finner han deg.
Så er det masse masse ros og godbit på hunden.

Selv om han bruker litt tid, så får han godbit i starten. På sikt kan man holde igjen om han roter lenge eller er ukonsentrert. Pass på i starten at du ikke gjemmer deg for vanskelig, men om han ser deg med en gang, gidder han ikke å lete. Finn mellomtingen :)

Dette kan man gjennta en 4-5 turer og til du ser at hunden hele tiden følger med hva du driver med. At han ikke lenger stoler på at du pusler etter i fast tempo, at hunden har deg i sidesynet hele tiden. Kommer tilbake og sjekker hva som skjer, dersom du sakker av.

Innkallingstreningen
Når du har hundens oppmerksomhet når han er løs går man videre til selve innkallingen.
Finn et ord du liker, feks KOM. Innkallingsordet er hellig. Du får ikke bruke det i tide og utide, bare når du virkelig virkelig vil ha ham til deg fort.

Når du neste gang er ute på tur, hunden går løs og holder kontroll på hvor du er, så roper du innkallingsordet høyt og tydelig, også løper du alt du kan i motsatt retning. Det er viktig at hunden din ser at du stikker av. Det er nemlig viktig at han skjønner at "nå stikker hun søren meg av" hver gang du roper ordet.
Siden du løper vil hunden antakelig løpe etter. Ikke rop ordet flere ganger under en innkalling, bare den ene første gangen. Gjem deg slik at hunden må finne deg. Det gjør ikke noe om han ser hvor du løper å gjemmer deg på denne. Når hunden kommer helt frem til deg gir du masse godbit og ros. Han vet fra forrige fase at når han finner deg, får han godbit!

Poenget her er altå at i det du roper og starter å løpe skal hunden sette etter deg. Gjem deg mer og mer vanskelig og forlang mer og mer fart før hunden får godbit.

Gjennta dette ca 30 ganger hver dag i ei ukes tid og du får til og med hunden til å glemme andre hunder. Han vet, at ide du roper høyt og tydelig KOM så stikker du av. Han har gjort det sååå mange ganger at han ikke lenger tenker, han bare reagerer. Jeg har en sterk hannhund og selv med løse tisper i nesa får jeg denne til om jeg gjør denne metoden skikkelig og så mange ganger (100-150).

Også får du litt god kondis på kjøpet. :)
En annen ting som er smart med denne metoden er at hunden får gjøre en av sine favoritt ting, Søk. Det vil gjøre hunden mer tilfreds og langt mer sliiiiten etter trening. 


Min mann og sønn er ikke like glad i metoden da de også må være med på løping og gjemmingen ;)
Jeg må også få lov til å anbefale http://www.hundeskolen.com/ de er utrolig dyktige og etter et par kurs der hadde jeg full kontroll på fine Bilbomin!






Kommentarer

Dette var en fin post, Lin!
Jeg sliter endel med å ha to hunder. Får liksom ikke trent opp vesla når moren er der hele tiden. De blir forvirret, naturlig nok. Så nå skal Fanta bo borte ett par helger + at jeg skal melde Funky og meg på grunnkurs. Hadde håpet å slippe det, men innser at jeg må. Rett og slett.
Det er JOBBING å ha en fin, lydig hund som har det bra og som andre har det bra med. Lykke til!
Klem&Klek
Maria sa…
En veldig nyttig påminnelse, Lin. Tusen takk. Når jeg lykkelig komemr hjem fra Peter Korn og Botaniske haven i Gøteborg og haver og haver... da! Da skal det bli skikk på innkallingstreningen til Delphi! Takket være deg :-)